Design Lab #13: Material Legacies
Ausstellung im Kunstgewerbemuseum
Die Ausstellung »Design Lab #13: Material Legacies« im Kunstgewerbemuseum Berlin erkundete Berührungspunkte und Brüche zwischen traditionellem Handwerk und jüngsten Entwicklungen an der Schnittstelle von Materialforschung, Design, Technik und Architektur. Sie brachte Artefakte aus der Sammlung des Museums mit Work-in-Progress-Installationen von Designern und Forschenden aus dem Exzellenzcluster »Matters of Activity. Image Space Material« zusammen, um in einen Dialog über die historischen, gegenwärtigen und zukünftigen Bedingungen zu treten, unter denen sich Materialität entfaltet.
Durch die Auseinandersetzung mit einer Reihe unterschiedlicher Materialien und Techniken umfasste die Ausstellung sowohl die Problematisierung nicht nachhaltiger Vergangenheiten und Gegenwarten als auch die Vorstellung spekulativer materieller Zukünfte. Ausgehend von der Materialität untersuchte jedes der Exponate seinen soziokulturellen, wirtschaftlichen und politischen Kontext, um die vielfältigen Wechselbeziehungen zu entwirren, die aus und mit Materialien entstehen. »Design Lab #13: Material Legacies« hatte zum Ziel das passive Verständnis von Materialität in Frage stellen und mit dem sich ausweitenden Diskurs über relationale Wissenspraktiken in Kunst, Design, Geistes- und Sozialwissenschaften in Verbindung gebracht werden.
Das Ausstellungsbooklet kann hier heruntergeladen werden.
Upcoming Events
The exhibition is accompanied by a program consisting of round table talks with invited guests, hands-on workshops for kids and adults, and guided tours by the exhibiting researchers and designers.
The participation is free of charge, no registration is needed.
23.02.2023, 6.00– 7.30 pm
Architectural Yarns negotiate between the scales of textiles and architecture and the different timescales and life cycles of building elements. As a design intervention into the built space, in contrast to solid construction, they are less concerned with permanence and more with adaptation and flexibility of use. Yarns show the possibility of building differently – with thermally active phase change materials or with plant fibers. Various textile techniques are explored in this experiment to create soft, provisional architectures. Through the tactile practice of making, yarns are formed into a structure with many possible arrangements, only to be unravelled again later. Such a bodily engagement with the textiles conveys a »tangible thinking,« – similar to the handcraft techniques of tapestries and carpets – and in the case of our experiments, a way of interconnecting plants, things, bodies, and environments which find their contact surface in fiber, yarn, and the built fabric.
Christiane Sauer in discussion with Emanuele Coccia, Peter Fratzl and Beatriz Morales. Moderation: Iva Resetar
English
18.02.2023, 12–6 pm
Flax as a natural material is deeply rooted in textile culture, and the processing of plant fibers into fabrics and ropes has a long standing history. Natural plant fibers have shaped the tools of the textile industry for centuries. When Ritzi and Peter Jacobi began creating relief tapestries from natural plant fibers in the 60s, they began exploring a new language of forms using non-traditional crafting techniques. In this workshop, we revisit their work and take inspiration for a transdisciplinary exchange between textile design, material science and architecture. During a hands-on exploration with off-the-loom textile techniques, we seek to transfer our knowledge into an architectural context. We take a closer look at plant fibers and various binding techniques, and explore large fiber bundles as the basis for a new construction method - Architectural Yarns.
m.schneider@kh-berlin.de
English
9.2.2023, 6.00–7.30 pm
Assembling the Coast is a sensorial-ethnographic investigation of a coastal replenishment project on the Baltic Sea. Erosion and rising sea level lead to coastal retreat and frequent replenishments are used to counteract this process. Together with cinematographer Konstantin Mitrokhov and sound designer Andreas Kühne, Michaela Büsse developed a film work that captures the transformation of the coast into a landscape that is both natural and constructed. During the round table participants will discuss the role of artistic practice in researching material transformation and environmental change.
Design anthropologist and Cluster Member Michaela Büsse will discuss her work with geographer Katherine Dawson (University College London), communication expert Hannah Tollefson (McGill University Montreal) and environmental anthropologist Jerry Zee (Princeton University). Moderation: Jeff Diamanti (University of Amsterdam)
English
26.01.2023, 6.00– 7.30 pm
Rinde stellt aus Sicht der heutigen Holzwirtschaft einen Überrest dar, der schwierig zu verwerten ist. Da Rinde circa 10-20 % des Gesamtvolumens der Bäume ausmacht, ist die Menge an Abfall in der gegenwärtigen Holzplantagen-Wirtschaft nicht zu unterschätzen. Welchen neuen Anwendungen können diese »Reste« zugeführt werden? Und war Baumrinde schon immer und überall vor allem ein Abfallprodukt? Wir greifen diese Fragen auf und werden uns mit neuen Design-Ansätzen und postkolonialen Geschichten dieses Materials beschäftigen. Die Ausstellungsstation zu Rinde resultiert aus einer Kooperation zwischen Material- und Kulturwissenschaft: Zum einen befasst sich Charlett Wenig am MPI für Grenzflächen- und Kolloidforschung mit Baumrinde, ihrer Bearbeitung und gewebten Strukturen. Robert Stock forscht am Institut für Kulturwissenschaft der HU Berlin zu den historischen und materiellen Genealogien von Rinde und Holz.
Charlett Wenig in discussion with Ferréol Berendt (HNE Eberwalde) and Nikolaus Stolle (Goethe-Universität Frankfurt). Moderation: Robert Stock.
German
22.01.2023, 12.00 pm
Guided tour through the exhibition with Charlett Wenig
German
13.01.2023, 4.00 pm
Guided tour through the exhibition with curator Emile de Visscher
German
12.01.2023, 6.00– 7.30 pm
Vascular structures are paradigmatic examples of the biological realm. Organs, corals, or mycelium all exhibit complex tubular geometries which optimize exchanges and provide room for healing, evolution and activity. Although slow to grow, these systems are extremely e·cient and rely on little energy compared to mechanical or electrical alternatives. Vascularization explores different methods to generate vascular structures in biocompatible materials. It sparked from the scientific work of Igor Sauer, surgeon and Head of the Experimental Surgery Lab at Charité Hospital, and Marie Weinhart, biochemist at Freie Universität Berlin, who collaborate to nd innovative ways of producing artificial organs with hopes to alleviate donation scarcity. Extending this research in oncology and biochemistry to design and architecture. The project investigates spontaneous tubular material formations.
Emile de Visscher and Igor Sauer in discussion with artist and designer Lyndsey Walsh. Moderation: Martin Müller.
English
8.12.2022, 6.00–8.00 pm
Humans have always been drawn to patterns in nature. In our project we investigate »Tessellated Material Systems« such as the armour of armadillos and boxfish, to design and fabricate synthetic materials. Naturally-inspired motifs such as tilings and tessellations have found application as building strategies and in decoration from antiquity onwards. In the panel we will relate to objects of the KGM collection that employ techniques of tiling on curved surfaces. We will deconstruct how decor leads to a self-descriptiveness emphasising the object’s geometry, its aesthetic quality and functional aspects.
Felix Rasehorn, Lennart Eigen and John Nyakatura in discussion with Jörg Petruschat and Alwin Cubasch. Moderation: Karola Dierichs.
German
24.11.2022, 6.00–8.00 pm
»Self-Shaping Textiles« focuses on creating meter-scale surface structures by transforming 2D surfaces into 3D wrinkled structures. Inspired by morphogenetic processes in plant leaves, it proposes using 3D printing on pre-stretched textiles as an alternative, material based form-finding technique to obtain meter-scale surface structures for architectural elements such as facade panels and shading elements. In particular, it explores the design space of non-intersecting lines that self-organize into visually complex macroscopic patterns and surface textures upon fabric tension relaxation. The large format prints featured are both an opportunity to establish a dialogue with the spectator while constituting »fieldwork« experiments to test the effect of additional external conditions.
Lorenzo Guiducci and Agata Kycia in discussion with the architect Giovanni Betti and the fashion sociologist Antonella Giannone. Moderation: tbc.
English
20.11.2022, 2.00 pm
Guided tour through the exhibition with Helen Pinto.
17.11. 2022, 1.00 pm
A guided tour with the exhibitions curators and participating researchers. Satellite Event of MoA's Annual conference Deep Material Futures.
Veranstaltungsort und Kooperationspartner
»Design Lab #13: Material Legacies« ist Teil der Ausstellungsreihe Design Lab im Kunstgewerbemuseum Berlin, die seit 2019 ausgewählte Designstudios, Studierende und Forschende einlädt, aktuelle Projekte vorzustellen und in einen Diskurs mit der Sammlung des Kunstgewerbemuseums zu treten. Kuratiert wird die Reihe von Claudia Banz, Kuratorin für Design am Kunstgewerbemuseum. Sie wird gefördert durch das Kuratorium Preußischer Kulturbesitz.
Die Ausstellung wird vom 4. November 2022 bis zum 26. Februar 2023 zu sehen sein. Zur Ausstellungsankündigung auf der Website der Staatlichen Museen zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz geht es hier.
Ausstellungseröffnung
3. November 2022, 18 Uhr
Im Rahmen der Eröffnungsveranstaltung führten Dr. Claudia Banz, Kuratorin für Design am Kunstgewerbemuseum Berlin, und Prof. Dr. Claudia Mareis, Co-Direktorin des Exzellenzclusters »Matters of Activity. Image Space Material«, in die Ausstellung ein, bevor die Ausstellungskurator*innen Michaela Büsse und Emile De Visscher Hintergründe zur Ausstellung, ihren Zielen und dem kuratorischen Prozess erläuterten.
Die Ausstellungseröffnung fand im Rahmen der Berlin Science Week 2022 statt. Für weitere Informationen siehe hier.


Michaela Büsse
Dr. Mason Dean
Emile De Visscher, PhD
Prof. Dr. Karola Dierichs
Dr. Michaela Eder
Lennart Eigen
Dr. Lorenzo Guiducci
Johanna Hehemeyer-Cürten
Heidi Jalkh
Dr.-Ing. Agata Kycia
Prof. Dr. Claudia Mareis
Prof. Dr. John Nyakatura
Felix Rasehorn
Prof. Dr. Patricia Ribault
Iva Rešetar
Prof. Christiane Sauer
Prof. Dr. med. Igor Sauer
Maxie Schneider
Prof. Dr. Robert Stock
Jojo Shone
Charlett Wenig
Kunstgewerbemuseum der Staatlichen Museen zu Berlin
Matthäikirchplatz
10785 Berlin
- Round Table »Self-Shaping Textiles at the Intersection of Fashion, Architecture and Technology«
24.11.2022 - Round Table »Tessellated Material Systems«
8.12.2022 - Round Table »On the Fabrication of Organs: Vascular Structures, Medical Needs and Critical Speculations«
12.1.2023 - Round Table »Rinde: Gestaltung mit Resten«
26.1.2023 - Round Table »Politics and Poetics of Sand«
9.2.2023 - Round Table »On Fibers and Mixtures«
23.2.2023