Prof. Dr. Matthias Bruhn

Matthias Bruhn is Professor of Art Studies and Media Theory at Karlsruhe University of Arts and Design. He studied Art History and Philosophy in Hamburg (Dr. phil. 1997) where he also directed the research department »Political Iconography« at the Warburg Haus (until 2001).
After several fellowships and a position as coordinator of the World Heritage Studies programme at BTU Cottbus, he worked as a Permanent Research Associate at Humboldt-Universität zu Berlin and as Principal Investigator of the Cluster of Excellence »Image Knowledge Gestaltung«.
His research focuses on scientific as well as political and economic functions of images, the development of visual media and comparative methods in Art History.
bruhnmat [at] hu-berlin.de
Karlsruhe University of Arts and Design
Lorenzstraße 15
76135 Karlsruhe
Monographs & Books
Bruhn, M., Friedrich, K., Kähny, L., Queisner, M. 2021. Adaptivität. Begriffe des digitalen Bildes. Hildesheim, München: Georg Olms Verlag, Universitätsbibliothek der LMU.
https://doi.org/10.5282/ubm/epub.76331
Bruhn, M. 2009. Das Bild. Theorie, Geschichte, Praxis. Studienbuch Kulturwissenschaften. Berlin: Akademie Verlag.
Bruhn, M. 2003. Bildwirtschaft. Verwaltung und Verwertung der Sichtbarkeit. Weimar: VDG.
https://doi.org/10.1466/20061204.06
Edited Volumes & Exhibition Catalogues
Bruhn, M. ed. 2021. Kältebilder. Ästhetik und Erkenntnis am Gefrierpunkt. Edited by Müller-Helle, K., Blümle, C., Bredekamp, H., Bruhn, M. Bildwelten des Wissens 17. Berlin: De Gruyter.
https://www.degruyter.com/document/isbn/9783110746952/html?lang=de
Bruhn, M., Hillnhütter, S. eds. 2018. Bilder der Präzision. Praktiken der Verfeinerung in Technik, Kunst und Wissenschaft. Berlin: De Gruyter.
https://doi.org/10.1515/9783110417081
Bruhn, M., Scholtz, G. eds. 2017. Der vergleichende Blick. Formanalyse in Natur- und Kulturwissenschaften. Berlin: Reimer.
Bruhn, M., Juneja, M., Werner, E. A. eds. 2012. Universalität der Kunstgeschichte? kritische berichte, 40 (2). Marburg: Joas Verlag.
Articles in Edited Volumes
Bruhn, M. 2023. »Das Ende der Publikation.« In Paradoxien des Finalen, edited by Bexte, P. Berlin: Kulturverlag Kadmos, 105-123.
Bruhn, M. 2022. »An den Schalthebeln der Nacht.« In Demokratie im Bild, edited by Heinrich, H.-A., Klumpp, L. Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 57-70.
Bruhn, M. 2022. »Postmoderne Naturen. Eine Überlegung zur ›Emulation‹ in den Künsten.« In Im Lustgarten zwischen Natur und Kunst, edited by Baleva, M., Blanché, U. München: Edition Metzel, 167-182.
Bruhn, M. 2022. »›Super-Recognizer‹. Die Digitalisierung der kunsthistorischen Bildrecherche.« In Lehrmedien der Kunstgeschichte, edited by Locher, H., Männig, M. Berlin/München: de Gruyter, 374-383.
https://doi.org/10.1515/9783422986251-022
Bruhn, M. 2017. »History of Artificiality – Intersections of Image, Knowledge, and Design.« Exh. cat., Martin Gropius Bau Berlin. In +ultra. knowledge & gestaltung, edited by Doll, N.,Bredekamp, H., Schäffner, W. for the Cluster of Excellence »Image Knowledge Gestaltung. An Interdisciplinary Laboratory« Trans. of +ultra. gestaltung schafft wissen. Leipzig: E.A. Seemann, 33-44.
Bruhn, M. 2016. »Images without Knowledge?« In Images of Knowledge. The Epistemic Lives of Pictures and Visualisations, edited by Vaage, N.S., et al. Frankfurt a. M.: Peter Lang, 221-227.
Bruhn, M. 2015. »L'immagine e la lama. Per una storia della visione tomologica.« In Filisofia e saperi, Bd. 7: La meraviglia e la passione. Un Secolo di scienza della natura nel mezzogiorno., edited by Ghiara, M. R. Rom: CNR, 15-34.
http://eprints.bice.rm.cnr.it/19782/
Bruhn, M. 2015. »Sortierungsprobleme. Vergleichendes Sehen in Kunst- und Bildwissenschaft seit Heinrich Wölfflin.« In Kunstgeschichten 1915. Hundert Jahre Heinrich Wölfflin: Kunstgeschichtliche Grundbegriffe, edited by Burioni, M., Dogramaci, B., Pfisterer, U. Passau: Klinger, 410-415.
Bruhn, M., Juneja, M., Werner, E. A. 2012. »Universalität der Kunstgeschichte?« In kritische berichte, 40 (2). Marburg: Jonas Verlag, 3-5.
Bruhn, M. 2012. »Pictures of a Higher Order.« In The Islands of Benoît Mandelbrot. Fractals, Chaos, and the Materiality of Thinking, edited by Samuel, N. New York: Bard Graduate Center, 83-89.
Bruhn, M. 2008. »Spannungen, Entladungen. Evolutionen und Revolutionen kollektiven Sehens.« In Modernisierung des Sehens. Sehweisen zwischen Künsten und Medien, edited by Bruhn, M., Hemken, K.-U. Bielefeld: transcript, 11-24.
Articles
Bruhn, M. 2022. »Bilddeutung (lange) nach Erwin Panofsky.« In Figurationen des Übergangs. Schriften zu Wissenschaft und Kunst, special issue. Hypoheses. 1-14.
https://doi.org/10.25598
Bruhn, M. 2022. »Political Magnetism.« UMBAU.
https://umbau.hfg-karlsruhe.de/posts/political-magnetism
Bruhn M., Friedrich K., Queisner M. 2021. »Adaptive Images: Challenges for Visual Studies and Media Theory.« International Journal for Digital Art History, E1: 140-153.
https://doi.org/10.11588/dah.2021.E1.83933
Picht, T., Calvé, M. L., Tomasello, R., Fekonja, L., Gholami, M. F., Bruhn, M., Zwick, C., Rabe, J. P., Müller-Birn, C., Vajkoczy, P., Sauer, I. M., Zachow, S., Nyakatura, J. A., Ribault, P., Pulvermüller, F. 2021. »Letter: A Note on Neurosurgical Resection and Why We Need to Rethink Cutting.« Neurosurgery. E289–E291.
https://doi.org/10.1093/neuros/nyab326
Bruhn, M. 2011. »Life lines: An art history of biological research around 1800.« In Part C: Studies in History and Philosophy of Biological and Biomedical Sciences, special issue. ed. Ankeny, R. Studies in History and Philosophy of Science, 42 (4): 368-380.
External Grants, Fellowships, Scholarships & Residencies
Bruhn, Matthias 2023. Designing Habits. Das digitale Bild als Anwendung. DFG, Project funding.
https://www.digitalesbild.gwi.uni-muenchen.de/designing-habits-das-digitale-bild-als-anwendung/
Bruhn, M. 2019. Adaptive Bilder. Technik und Ästhetik situativer Bildgebung. DFG, DFG project funding, SPP 2172: Das digitale Bild.