Matters of Activity: Material Agency and Interdisciplinary Knowledge
Neue Vorlesungsreihe startet am 22. Oktober 2025
Diese Ringvorlesung ist der vielfältigen interdisziplinären Forschung des Exzellenzclusters »Matters of Activity« gewidmet. Der seit 2019 an der Humboldt-Universität zu Berlin angesiedelte Forschungsverbund beleuchtet die Wirkungsweisen von Materialien aus einer aktiven Perspektive. Damit wird das etablierte Verständnis von Materialien als passive, ahistorische Substanzen grundlegend verändert. Materialien sind demnach keine toten Stoffe, sondern ein lebendiger Teil unserer Lebenswelt. Sie verbinden menschliche und nicht-menschliche Akteure, unterschiedliche Zeiten und Orte und tragen dabei eine eigene Dynamik sowie ein implizites Gedächtnis in sich. »Matters of Activity« vereint unterschiedliche Expertisen aus den Geistes- und Naturwissenschaften sowie den Gestaltungsdisziplinen, um angesichts der vom Menschen verursachten Klimakrise eine neue Perspektive auf Materialität zu ermöglichen und Wege zu einer nachhaltigen Materialkultur aufzuzeigen.
Im Rahmen der Ringvorlesung präsentieren die Forschenden ihre Projekte und Ergebnisse. Die Themen reichen dabei von materiellen Praktiken wie Weben, Filtern und Schneiden über die Untersuchung aktiver Materialstrukturen und Biomaterialien bis hin zu den symbolischen Dimensionen von Materialität. Im Fokus der Betrachtung stehen insbesondere Fragen der kollaborativen Wissensproduktion sowie der Vermittlung wissenschaftlicher Erkenntnisse. Gleichzeitig eröffnet die Vorlesung einen Einblick in die Arbeitsweisen innerhalb eines Exzellenzclusters. Die Ringvorlesung wird in deutscher und englischer Sprache abgehalten. Den Teilnehmenden wird ergänzend zu den Präsentationen ein Reader mit grundlegenden und weiterführenden Texten zur Verfügung gestellt. Die Veranstaltung richtet sich an Studierende aller Fachrichtungen, die sich für Fragen der Materialität und interdisziplinäre Forschung interessieren.
Im späten 20. Jahrhundert verändert sich in den Industrienationen die Auffassung, wie das ideale Material beschaffen sein soll. Materialien sind nicht mehr nur als passive und vom Menschen zu formende Ausgangsstoffe relevant, sondern sie sollen nun aktive Materialien sein. Wesentlich beigetragen hat zu diesem Wandel die Disziplin der materials science. Diese entwickelt einen Fokus auf besonderen Materialien, die als self-propelled, smart oder autonomous beschrieben werden. Diesen Materialien wird also Eigenbewegtheit und Reaktivität, also eine eigene Aktivität zugeschrieben – damit rücken sie aus der bloßen Objekthaftigkeit und werden zum Gegenspieler des Menschen. Die Vorlesung wird einige dieser Beispiele vorstellen, um in einem zweiten Schritt die materialwissenschaftliche Konzeption mit sozialanthropologischen Überlegungen und wissenschaftshistorischen Einordnungen zu konfrontieren. Wir fragen danach, inwiefern das naturwissenschaftliche und das geisteswissenschaftliche Materialverständnis einem Konzept von agency zuarbeiten, bei dem der klassische Dualismen action/passion aufgehoben ist. Wäre hier nicht eher von einer distributed agency zu sprechen, also einer geteilten Handlungsmacht?
Michael Friedman ist Wissenschafts- und Mathematikhistoriker und forscht derzeit als wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Universität Bonn sowie als Associated Investigator am Exzellenzcluster »Matters of Activity« der Humboldt-Universität zu Berlin. Sein Forschungsschwerpunkt liegt auf der Frage, wie materiale Praktiken wie das Falten oder das Weben im Zusammenspiel mit visueller Wahrnehmung ein symbolisches oder mathematisches Wissen hervorbringen. Zu seinen Publikationen zählen u.a. die Monographien A History of Folding in Mathematics: Mathematizing the Margins (Birkhäuser/Springer 2018) und On Joachim Jungius’ Texturæ Contemplatio. Texture, Weaving and Natural Philosophy in the 17th Century (Birkhäuser/Springer 2023). Er hat zudem mehrere Sammelbände mit herausgegeben, so u.a. zu Martin Heidegger, zur Psychoanalyse und zur Geschichte der Mathematik. Mit Wolfgang Schäffner, dem Sprecher des Exzellenzcluster »Matters of Activity«, hat er den Sammelband On Folding (Transkript 2016) ediert.
Karin Krauthausen ist Kulturwissenschaftlerin und Co-Leiterin des Projektes WEAVING im Exzellenzcluster »Matters of Activity« der Humboldt-Universität zu Berlin. Sie forscht zu Materialverständnis und Materialökologie, zu kulturkonstitutiven Techniken wie Weben und Agrikultur sowie zu Medienpraktiken des Entwurfs in Künsten und Wissenschaft. Zu ihren jüngsten Veröffentlichungen gehören: Landwirtschaft und Literatur, hg. zus. mit Stephan Kammer (Diaphanes 2025); Model and Mathematics, hg. zus. mit Michael Friedman (Birkhäuser/Springer 2022); Modell Hütte, hg. zus. mit Rebekka Ladewig (Diaphanes 2021); und die Ausstellung »DAOULA | sheen. West African Wild Silk On Its Way«, kuratiert zus. mit Laurence Douny und Felix Sattler (TA T Berlin, 17.11.22–30.6.2023).
»Materials Matter« von Michael Friedman und Karin Krauthausen. Der Text ist die Einleitung zu dem Band Active Materials, hg. v. Peter Fratzl, Michael Friedman, Karin Krauthausen, Wolfgang Schäffner, Berlin (De Gruyter) 2021, S. 3-36. Link zur Open-Access-Fassung: https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.1515/9783110562064-001/html?lang=de&srsltid=AfmBOoozM6s1XRV3xruXxkmMRovt6L3fkLF3Duwj81UYRaDDmBJM9fji
Industrial production methods significantly contribute to climate change, resource overuse, and biodiversity loss. Although the principle of cascade use envisions multiple life cycles before incineration, current practices often fragment materials so severely that their inherent structures and qualities are lost, as in the shredding or burning of bark, branches, and wetland plants. The lecture explores alternative approaches that preserve these properties and enable high-value applications within sustainable cascades. By bringing together insights from natural sciences and design, such outcomes can emerge as boundary objects that mediate between disciplines, foster collaboration, and open new perspectives for both innovative applications and research questions in the context of sustainable futures.
Charlett Wenig is an interdisciplinary material researcher and industrial designer with a focus on local biomaterials and their processing possibilities. She studied Industrial Design at the University of Applied Sciences Magdeburg-Stendal and completed a Master’s degree in Integrated Design at the University of the Arts Bremen. She received her PhD from TU Berlin in Materials Engineering on the characterization and sustainable use of local tree bark species by combining science and design. Currently, she is a postdoctoral researcher in the MoA research group Adaptive Fibrous Materials at the Max Planck Institute of Colloids and Interfaces. Her work explores the properties and functions of local plant species, including those from paludiculture, to develop high-value applications for sustainable material concepts.
Evey Kwong is a designer and researcher working at the intersection of craft, critical design and environmental thinking. Rooted in place and practice, her work uses craft as a tool to connect humans, other-than-human beings, and the environments they cohabit. By revealing cultural histories and processes of making, she emphasizes the value of traditions and the potential of (trans)cultural exchange to address climate change, social polarization, and the growing divide between humans and the natural world, intensified by technology. Her practice investigates whether tacit knowledge can facilitate understanding of the ›other‹, bridge rural–urban divides, and generate alternative narratives for a better future. Defined by a participatory and interdisciplinary approach, her work spans design research, exhibition-making, hands-on workshops, writing, and design commissions, with a focus on fostering dialogue across diverse fields and communities. Read more:www.futurprimitiv.org
Wenig, Charlett. The bark project. Combining science and design to elaborate new models of production for the design industry. Design, Gestaltung, Formatività: Philosophies of making. Birkhäuser, 2022. 273-284.
Wenig, Charlett, et al. Advanced materials design based on waste wood and bark. Philosophical Transactions of the Royal Society A 379.2206 (2021): 20200345.
Star, Susan Leigh, and James R. Griesemer. Institutional ecology »translations« and boundary objects: Amateurs and professionals in Berkeley’s Museum of Vertebrate Zoology, 1907-39. Social studies of science 19.3 (1989): 387-420.
Unsere Vorlesung widmet sich der Aktivität von Materialien mit dem Fokus auf das Verhältnis von Material und Maschine. Dabei geht es uns vor dem Hintergrund einer langen Geschichte der Maschine um den gegenwärtigen und zukünftigen Status von Material als besondere Verbindung von Information und Energie, die als eine neuartige Form der aktiven Materialität oder Maschine beschrieben werden kann. Grundlegend für diese Fragestellung ist die Biomaterialforschung, in der Materialien aus dem Tier- und Pflanzenreich und der Welt der Bakterien geradezu modellartigen Charakter erhalten. Diese Biomaterialien entsprechen nicht mehr unserem klassischen Verständnis von Material als passive Träger von technischen Aktivitäten in Maschinen. Ausgehend von diesen biologischen Formen werden wir grundlegende Fragen entwickeln: Besteht eine Maschine aus Material? Wie verhält sich Material zu Energie? Verrichtet Material Arbeit? Welche Rolle spielt Material für Informationsprozesse? Wie verhalten sich das Analoge und Digitale zum Material? Derartige Fragen können als wichtige Herausforderung sowohl für Geisteswissenschaften als auch Materialwissenschaften gelten, die wir in unserem Dialog, Material-Maschinen anders zu denken, zusammenführen.
Wolfgang Schäffner, Wissenschafts- und Medientechnikhistoriker, ist seit 2009 Professor für Kulturgeschichte des Wissens am Institut für Geschichte und Theorie der Kultur der Humboldt-Universität zu Berlin. Von 2013 bis 2021 war er Direktor des Hermann von Helmholtz-Zentrums für Kulturtechnik und Sprecher der Exzellenzcluster »Bild Wissen Gestaltung« (2012–2018) und »Matters of Activity « (seit 2019) der Humboldt-Universität zu Berlin. Seit 2005 ist er außerdem Ständiger Gastprofessor und Direktor des Walter-Gropius-Programms an der Fakultät für Architektur, Design und Urbanistik der Universidad de Buenos Aires sowie Leiter des deutsch-argentinischen Masterstudiengangs Open Design der Humboldt-Universität zu Berlin und der Universidad de Buenos Aires.
Peter Fratzl ist Direktor am Max-Planck-Institut für Kolloid- und Grenzflächenforschung in Potsdam und leitet dort die Abteilung Biomaterialien. Er schloss sein Ingenieurstudium an der École Polytechnique in Paris ab und promovierte in Physik an der Universität Wien. Er ist Honorarprofessor an der Humboldt-Universität zu Berlin und der Universität Potsdam, sowie co-Sprecher des Exzellenzclusters »Matters of Activity«. Er forscht an biologischen und bioinspirierten Materialien mit Anwendungen in der Technik und in der Medizin. Peter Fratzl ist Träger des Leibniz-Forschungspreises und Ehrendoktor der Universität Montpellier, Frankreich, und Mitglied in Akademien der Wissenschaften und der Technik in Deutschland, Österreich und den USA.
Seiten 37-54 aus ACTIVE MATERIALS, Edited by P. Fratzl, M. Friedman, K. Krauthausen, W. Schäffner, De Gruyter, Berlin (2022)
The Speculative Realities Lab (SpecLab) explores how art, anthropology, and neurosurgery can converge to create new ways of understanding how surgeons act »with« the brain of the patient and not just »on« it. The lab embraces speculation as a method to imagine alternative futures of embodied perception in surgical care. By combining immersive media, design experiments, and narratives from patients and practitioners, SpecLab investigates how medical practices might be reconfigured through performative experiments.
This lecture will present cases from our ongoing projects, including teaching critical visual cultures of medicine through 3D sketching workshops and co-designing immersive tools that productively disclose the uncertainty of brain modelling. We reflect on the importance of cultivating an »ecology of trust« (Debaise and Stengers) across disciplinary boundaries, and on how speculation can serve as a critical tool for shaping the future of medicine beyond science.
Thomas Picht is a neurosurgeon, head of the Image Guidance Lab, and director of the Charité MedTech Consultancy CEED. His work is at the interface of advanced clinical practice, translational research and innovation in medical technology. His research group focuses on non-invasive brain function diagnostics, brain connectivity analysis and neuromodulation, with the goal of enabling individualized treatment strategies for brain tumor patients. A key emphasis is the development of outcome measures that go beyond survival and tumor control. In this context, the group actively explores perspectives from the medical humanities, highlighting the lived experience of patients and the ethical, cultural and narrative dimensions of neurosurgical care. Thomas is also co-founder of the Speculative Realities Lab, based at the Charité. This interdisciplinary platform explores speculative and experimental practices at the intersection of neuroscience, anthropology, design and digital technology. Through cross-disciplinary collaborations, the lab investigates how emerging technologies are reshaping the boundaries of the body, agency and perception in clinical and non-clinical contexts (https://speculativerealitieslab.pubpub.org/). A further focus of his work is the development of novel simulation-based methods for surgical training and planning, with the aim of improving training outcomes and surgical safety. With extensive experience in clinical practice, academic research and entrepreneurship, Thomas is uniquely positioned to promote sustainable research with a strong translational focus.
Maxime Le Calvé is a multimodal anthropologist who engages with immersive technologies, design research and the arts. He is currently a Research Associate at the ExC »Matters of Activity«, and is the Co-Founder of the Speculative Realities Lab at the University-Hospital of the Charité in Berlin. He trained in general ethnology in Paris Nanterre and received his doctorate in social anthropology from EHESS Paris and the Institute for Theatre Studies at FU Berlin. Maxime is currently conducting an ethnographic study on performative practices in neurosurgery. He uses drawing, digital prototyping, and experimental publishing as field methods. He recently curated several exhibitions, i.e. Field/Works (2020 & 2024), Stretching Materialities (2021), and Drift. Sink. Emerge. Repeat. (2025). He is the author of Golden Pudel-Ethnographie (2024), a monograph on an alternative creative venue in Hamburg. He also co-edited the volume Exercices d’ambiances (2018) on approaches to atmospheres in social sciences. His writings include essays on contemporary art, music, the streets of Berlin, the fun of dissecting brains, and ethnographic training. Maxime co-convened ANTART, the European Association of Social Anthropologists Anthropology and the Arts Network (2020–22). His current multimodal work can be found on the radical open-access platform AnthroReverb and on his blog, maximelecalve.com.
Haptic Creativity and the Mid-embodiments of Experimental Life. Natasha Myers and Joe Dumit
This talk examines the biological and cultural mechanisms of Vouwo, a traditional mud-dyeing technique practiced by Marka-Dafing hunters in Burkina Faso, West Africa. Vouwo involves fermenting cotton fabric in clay pots for one to two years, using a dye bath made from termite soil, iron ore, and medicinal plants. Microbiological analysis reveals a complex microbial ecosystem, with anaerobic bacteria producing iron sulfide that binds to the textile, contributing to the color. Although biofilm formation by aerobic bacteria like Bacillus subtilis prevents dye absorption, this effect is mitigated by bioactive compounds in Acacia nilotica pods, a potent anti-biofilm and antimicrobial agent. We propose Vouwo as an example of »human-curated plant–microbe interactions«, where Indigenous knowledge manages microbial and chemical processes empirically. We underscore the potential of combining traditional craft, anthropological methods, microbiological, and molecular science to explore this natural colorant, emphasizing Indigenous knowledge’s role in sustainability and innovation.
Prof. Dr. Regine Hengge is Professor of Microbiology at Humboldt-Universität zu Berlin and an internationally recognized expert in bacterial stress responses, molecular signaling, and biofilm morphogenesis. Within the Cluster of Excellence »Matters of Activity. Image Space Material,« she investigates microbial life at the interface of science, design, and art, with projects ranging from bacterial cellulose as a self-growing material to fermentative dyeing processes and visualizations of plant–microbe interactions. Her interdisciplinary research integrates microbiology with anthropology and history, leading to the concept of human-curated multi-species interactions as a framework for sustainable technologies. Hengge has received major scientific distinctions, including the Gottfried Wilhelm Leibniz Prize and an ERC Advanced Investigator Grant, and she is an elected member of the German National Academy of Sciences Leopoldina, EMBO, and additional scholarly academies. Her work continues to shape fundamental understanding of microbial regulation while fostering cross-disciplinary approaches to material innovation and ecological sustainability.
Dr. Laurence Douny is a Research Associate at the Cluster of Excellence »Matters of Activity. Image Space Material« at Humboldt-Universität zu Berlin. Her work focuses on textile-making in West Africa through an anthropology of materials, techniques, and environments. Employing a fieldwork-based and multi-species approach, she examines the material and cultural properties of wild silk fabrics and their substitutes, with particular attention to complex fermentative dyeing processes. Her project Fermented Textiles explores centuries-old practices of fiber enhancement in the context of sustainability, developed in collaboration with artisans, microbiologists, and material scientists. Douny is a steering committee member of ArtBioMatters (NYU/The Met) and a research member of WILDSILKS, funded by the French Agence Nationale de la Recherche (ANR) in Paris. She recently documented wild silk production with Marka-Dafing artisans in Burkina Faso, supported by the Endangered Material Knowledge Program (EMKP)/Arcadia Fund at The British Museum.
Star, Susan Leigh, and James R. Griesemer. "Institutional ecology,translations' and boundary objects: Amateurs and professionals in Berkeley's Museum of Vertebrate Zoology, 1907-39." Social studies of science 19.3 (1989): 387-420.
In unserem gemeinsamen Vortrag stellen wir zwei Forschungs- und Vermittlungsprojekte des Clusters »Matters of Activity« vor: »Blazing Heath / Heideglühen« und »Filtering Oranienburg«. In beiden Projekten geht es um den Umgang mit toxischen Altlasten, ihren materiellen wie symbolischen Hinterlassenschaften und den Methoden, mit denen sich deren komplexe Vergangenheit und umstrittenes Nachleben erfassen und verhandeln lassen. Basierend auf dem Konzept der »environing technologies« wollen wir die Frage aufwerfen, welche Rolle Technologien der Vermessung, Kontrolle und Überwachung im Kontext oft unsichtbarer Belastungen spielen. Welche Zugänge eröffnen remote sensing und andere Formen der Kartierung? Was machen sie sichtbar – und was bleibt ausgeschlossen? Wie prägen solche Technologien unsere Vorstellung von Umwelt und Verantwortung?
Michaela Büsse ist Postdoktorandin an der TU Dresden und arbeitet an der Schnittstelle von Environmental Humanities, STS und Geografie. Sie erforscht ökologische Spekulationen und neue materielle sowie territoriale Konfigurationen im Kontext planetarer Urbanisierung. In interdisziplinären Projekten untersucht sie, wie Wissen, Macht und Umwelt gemeinsam hervorgebracht werden, und engagiert sich für künstlerisch-wissenschaftliche Praktiken.
Alwin Cubasch ist wissenschaftlicher Mitarbeiter am Exzellenzcluster »Matters of Activity. Image Space Material« der Humboldt-Universität zu Berlin und Doktorand an der Universität Innsbruck. Sein Forschungsschwerpunkt ist die Technik-, Umwelt- und Wissensgeschichte der modernen Ernährung. Nach einem Bachelorstudium Philosophie und Kulturwissenschaften an der HU Berlin studierte er im Master Wissenschafts- und Technikgeschichte an der TU Berlin.
Cubasch, Alwin J. and Kassung, Christian. Filtern: Zur Theorie einer Kulturtechnik des 21. Jahrhunderts, Berlin, Boston: dG Arts, 2025.
This lecture traces a movement between manifesting, making, and knowing —three interwoven modes through which the independent interdisciplinary group Sistemas Materiales takes shape. The group’s projects unfold as emergent practices, defined through action and relation —between people, materials, disciplines, and contexts. At its core, materials act as a drivers of discussion and reflection, foregrounding the ways in which processes, objects, and embodied practices generate knowledge. This is not abstract knowledge, but interdisciplinary ways of knowing created through doing, where methodologies are crafted in the act of making. The lecture situates this approach through the projects Trazos and Matter of South as a bottom-up, community-oriented outlook: a way of working that grows from dialogue, collaboration, and lived experience. In this sense, Trazos and Matter of South become both spaces and processes —asking how we might collectively define what matters, how we do it, and how we come to know together.
Heidi Jalkh is an experimental designer, design educator, researcher, and curator, born in Medellín, Colombia, and currently based in Buenos Aires, Argentina. Trained in industrial design, she is a specialist in the Logic and Technique of Form and holds a master’s in interdisciplinary research through the Open Design program, a collaboration between Humboldt-Universität zu Berlin (HU) and Universidad de Buenos Aires (UBA).
Heidi’s work focuses on material design, blending her interests in bio-inspired and biofabricated materials, interdisciplinary research, and craft-based processes. She leads the research group »Sistemas materiales« [https://www.instagram.com/sistemasmateriales/] and teaches at various universities in Argentina. In 2022, Heidi received the Humboldt Innovation Prize, and in 2024, she was awarded the Experimental Fellowship at Bauhaus Earth.
Gisela Pozzetti is textile designer trained at FADU–UBA, where she also pursued postgraduate studies in morphology (Maestría en Lógica y Técnica de la Forma) and Sociology of Design. She teaches trends, fashion and textile history, design and textile arts at Universidad de Buenos Aires, Universidad Nacional de las Artes, and UADE. A member of the interdisciplinary collective Sistemas Materiales, she develops collaborative research, curatorial, and communication projects on biomaterials and biodesign in Latin America. In 2024, she co-edited the book Trazos and co-curated the exhibition Matter of South – Biomaterial Cultures from Latin America at the Kunstgewerbemuseum in Berlin. Her work explores the intersections of material culture, social trends, and contemporary design practices, often bridging academic, cultural, and institutional contexts.
Ramirez, R., Schäffner, W. (2024) Hacia un materialismo biocéntrico. En G.Pozzetti, H.Jalkh (Eds.), Trazos edición biomateriales. (pp.44 -47). Sistemas Materiales. ISBN 978-631-00-1112-7. ( we will send you a translated version of this in the coming months ) https://drive.google.com/file/d/1BrdLvFZBonOkcdosPlloocVykB3xbCbj/view?usp=sharing
Majul, L. (2024) El hábito a cultivar. En G.Pozzetti, H.Jalkh (Eds.), Trazos edición biomateriales. (pp. 16 -17). Sistemas Materiales. ISBN 978-631-00-1112-7 ( we will send you a translated version of this in the coming months ) https://drive.google.com/file/d/15w6_DqVE4W9RUAE6Q1smGhDQDvImcueC/view?usp=sharing
Califa, J. (2025) Mapeo abierto de iniciativas de biomateriales en América Latina. Un enfoque sistémico / Open mapping of Biomaterial initiatives in Latin America. A systemic approach, Base Diseño e Innovación. Available in English at: https://repositorio.udd.cl/items/211cb237-a34d-44cd-b6cf-96ccc2aca17f
Press Review Trazos
https://www.dearchnet.com/article/4836adcc2de4473392cc2d00e96e66a4
Die Digitalisierung der Medizin ist die zentrale Herausforderung des Gesundheitssystems im laufenden Jahrzehnt. Digitale Medientechnologien bilden heute von der Diagnostik und Prävention über die Wissensorganisation und das Krankenhausmanagement bis in den Operationssaal hinein die zentrale Wissens-, Handlungs- und Entscheidungsschnittstelle in der klinischen Praxis und verändern den Wertschöpfungsprozess in der Gesundheitswirtschaft. Digitale Anwendungen und Werkzeugen verschieben dabei auch das Gefüge der Disziplinen und erfordern in den Gesundheitsberufen neue Kulturtechniken und Wissensformen.
Die Chirurgie befindet sich inmitten dieses Wandels. Ähnlich tiefgreifend, wie der Übergang von analogen elektronischen Werkzeugen zu digitalen Medientechnologien seit den 1970er Jahren die chirurgische Praxis grundlegend veränderte, steht das Fach heute vor einer neuen Generation digitaler Technologien: Maschinelles Sehen, Organ-Drucktechniken, künstliche Intelligenz, Robotik oder Extended Reality sind nicht mehr digitalisierte Weiterentwicklungen ihrer analogen Vorgänger, sondern erweitern das chirurgische Handlungsspektrum um neue Werkzeuge und Prozesse. Damit wächst auch der Bedarf nach Einordnung neuer Technologien und Anwendungsfelder. Kliniken müssen dafür Ihre Kompetenzen erweitern und neue Akteure und Technologien integrieren und regulieren.
Der Vortrag vermittelt grundlegende Konzepte einer digitalen Chirurgie anhand von Beispielen aus den Bereichen künstliche Intelligenz, Robotik und Extended Reality. Dabei soll gezeigt werden, wie neue digitale Anwendungen für die klinische Praxis handhabbar gemacht werden können, etwa die Operationsplanung am 3D Bild oder die Ausbildung in Virtual Reality Umgebungen. Der methodische Ausgangspunkt ist dabei, dass die Herausforderungen der digitalen Transformation nicht allein innerhalb der einzelnen Disziplinen gelöst werden können, sondern strukturell interdisziplinär angelegt sind – eine Erfahrung, die sich während der langjährigen Zu«sammenarbeit der Charité – Universitätsmedizin Berlin mit dem Exzellenzcluster »Matters of Activity. Image Space Material« an der Humboldt-Universität zu Berlin immer wieder bestätigt hat.
Univ.-Prof. Dr. Igor Sauer is the head of Experimental Surgery. He is an expert in the field of bio-artificial organs, decellularization and recellularization of organs, liver support devices, and transplantation. Furthermore, he conducts research and development in the field of mixed reality head-mounted displays for image-guided surgery and virtual reality simulation in surgical practice.
Moritz Queisner is a professor in the field of digital health at the Department of Surgery at Charité – Universitätsmedizin Berlin. He is an expert in health technologies with a focus on future applications, technology assessment, knowledge transfer, and design principles in surgery. Moritz has an academic background in media studies, science and technology studies and digital health.
Marine ecosystems have been transformed into ruinous spaces. Continued anthropogenic pressure on marine environments has resulted in the degradation and destruction of ocean habitats. In the wake of these 'disturbance regimes' (Shotwell, 2016: 198), new disciplinary networks have emerged with the aim of protecting, stewarding and regenerating marine ecosystems. These new networks integrate immersive design research and artistic practices into their strategy, connecting knowledge across disciplines and encouraging empathy and agency across species to reach beyond the scope of classical marine science approaches. The development and sustenance of transdisciplinary strategies for the sea requires local expertise from individuals involved on the coast. Integrating local knowledge cultures (e.g. marine biology, traditional fisheries, artisans and local diving clubs) and different species (Posidonia oceanica, Homo sapiens and Chromis chromis, Saccharina latissima, among others) into co-creative and co-speculative (Julia Lohmann, 2018) design processes can facilitate a long-term shift towards regenerative bioregional design in marine habitats. Applying bioregionalism (Atelier Luma, 2023; Pliny Fisk, 2021; Tom Lynch, 2016; Peter Berg & Raymond Dasmann, 1977) to marine spaces offers a strategic anchor point for situating design practices within (bio)regional networks, moving beyond the concepts of 'untouched' ecosystems and 'native' belonging. Bioregionalism for marine protection fosters connections between land- and sea-based marine communities. It embraces the complexity and dynamism of eco-social systems, guiding them towards more hopeful ecological trajectories.
Rasa Weber is an experimental designer, academic, and diver exploring practice-based research on the intersection of critical ecology and anthropogenic environmental change. Her work integrates design, materials research, biology, and anthropology, with a strong narrative approach and a critical ecological perspective. The ocean serves as a central focus in her design research, particularly in the context of queer ecological figurations. Rasa Weber has worked with coastal communities in Corsica (FR), Curaçao (ANT), Pula (HR) and Colombia to develop designs for experimental marine preservation – a strategy she calls 'coastwork.‘ She is a lecturer and researcher at Zurich University of the Arts (ZHdK) and is pursuing a practice-based PhD, »SymbiOcean«, investigating artificial reefs and marine habitat creation as a form of sympoietic design. She is part of the Swiss National Science Foundation project »Interfacing the Ocean« and an associated researcher at the Cluster of Excellence »Matters of Activity« at Humboldt-Universität zu Berlin.
Julia Lohmann is a designer, researcher and educator who explores the ethical and material dimensions of our relationship with nature. She is an Honorary Royal Designer for Industry in Regenerative Design and Associate Professor of Contemporary Design at Aalto University, Finland. Julia is passionate about eco literacy and ocean protection. In 2013, she founded the Department of Seaweed, a community exploring the sustainable development of seaweed as a design material with a regenerative eco-systemic impact. Lohmann promotes an empathic, more-than-human-centric mindset and uses design to connect knowing, caring, and acting across disciplines. Julia holds a PhD from the Royal College of Art and contributes to research consortia that relate design to biomaterials, science, and ecology. Her work has been recognized globally.
Peter Berg & Raymond Dassmann (2014 I 2077). Reinhabiting California, The Biosphere and the Bioregion, Routledge.
Rasa Weber (2025). Ocean is my Method. Underwater Methods between Design Research and Marine Biology. Raum für Experimente: Gestalterisch Forschen, Neuwerk #11, Magazin für Designwissenschaften: Gestalterisches Forschen, Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle.
Rasa Weber (2024). Queer Reefs. A Queer Ecological Journey into Blasted Seascapes. kritische berichte 04/2024, Universität Heidelberg. Doi: https://doi.org/10.11588/kb.2024.3.
Rasa Weber (2024). Of Other Reefs. Designing Habitats in Blased Seascapes. Biocalibrated: Tools and Techniques for Biodesign Practices, Cambridge University Press, Doi: 10.1017/btd.2024.16.
Lohmann, J. (2024). Phytofictions and Phytofication. In Being Algae. Leiden, The Netherlands: Brill. https://doi.org/10.1163/9789004683310_014
Lohmann, J. (2024). How Can We Design with a Multi-Species Mindset Towards Regenerative Practices?. In: More-Than-Human Design in Practice (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003467731
Im Rahmen der Veranstaltungsreihe »Vegetal Companions«, konzipiert von Robert Stock, Rahel Kesselring und Maja Avnat, haben sich Künstler*innen und Wissenschaftler*innen damit auseinandergesetzt, konventionelle, anthropozentrische Konzepte zu hinterfragen, die Kontrolle und Beherrschung von Pflanzen und Natur in den Mittelpunkt stellen. Angesiedelt im Späth-Arboretum, dem Botanischen Garten der Humboldt-Universität, untersuchten im Sommer 2025 kuratierte Workshops, experimentelle Installationen, eine Lesegruppe, ein Audiowalk und ein Filmabend das Wirken von Pflanzen sowie ihre Fähigkeit, ganze Ökosysteme zu gestalten. In unserem Vortrag »Weedy Knowledge and Vegetal Companions« werden wir Konzepte und Veranstaltungen dieser Reihe vorstellen und vorschlagen über unterschiedliche mediale Formate als Formen der Wissensproduktion über und mit Pflanzen nachzudenken – sei es Boden als Archiv, Kunst als Forschung oder Philosophie als Gartenarbeit.
Maja Avnat ist assoziiertes Mitglied im Exzellenzcluster »Matters of Activity« (MoA) als Junior Researcher und Referentin für Gestaltung an der weißensee kunsthochschule berlin. Dort forscht sie im Projekt »Liquid Yarns« an experimentellen Prototypen, die thermisch-aktive Materialien mit textilen Techniken in architektonischen Maßstäben bringen, um weiche, provisorische Architekturen zu schaffen. Zudem ist sie Mitglied des MoA-Projekts »Active Trees«. Sie studierte Produktdesign im Bachelor an der UdK Berlin und Kulturwissenschaft im Master an der Humboldt-Universität zu Berlin. Ihre Arbeitsweise bewegt sich in den Bereichen von Kulturwissenschaft, Designforschung und künstlerischer Praxis. Als Mitglied des Netzwerks Kontaminiert Werden – eine interdisziplinäre Gruppe, die urbane Ökologien und mehr-als-menschliche soziale Relationen erforscht – nimmt sie zur Zeit an dem Residenzprogramm des Tieranatomischen Theater »Anatomia Publica« Teil, in dem sie mit weiteren Mitgliedern der Gruppe die dritte Ausgabe des Magazins Kontaminiert Werden konzipiert. Darüber hinaus ist sie aktiv in der Konzeption und Organisation der Lesegruppe von Kontaminiert Werden an der floating university.
Rahel Kesselring ist Kulturwissenschaftlerin und beschäftigt sich mit pflanzlicher Handlungsfähigkeit in den Künsten. Derzeit ist sie Kuratorin für Botanik an der Fondation Beyeler in Basel und Doktorandin am Exzellenzcluster »Matters of Activity« sowie am Institut für Kulturwissenschaft der Humboldt-Universität zu Berlin. Ihre aktuelle Forschung untersucht Praktiken der Regeneration und des Rewilding in pflanzlichen Ökosystemen in der zeitgenössischen Kunst in einem Kontext von Plant Studies und Queer Ecology. Sie studierte Theaterwissenschaft und Szenografie und war zuletzt als wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Humboldt-Universität zu Berlin sowie an der Zürcher Hochschule der Künste tätig. Als Künstlerin und Szenografin hat sie Projekte in den Bereichen Performance und Installation im europäischen Raum verwirklicht, insbesondere für den steirischen herbst Graz, MaerzMusik Berlin, Wien Modern, Festival far° Nyon und Ashkal Alwan Beirut.
Natasha Myers: Conversations on Plant Sensing: Notes from the Field
This interdisciplinary presentation explores the parallels between architectural and corporeal material practices through Korean sartorial heritage and contemporary structural textiles. Architect Natalija Miodragović will present »Plektonik - Structural Textiles,« demonstrating how loop-based warp knitting with hybrid plant-based yarns creates active architectural structures. Anthropologist Yoonha Kim examines Korean traditional garments as cosmotechnical practices, understanding clothes as mediators between body, nature, and cosmos. Both speakers investigate how materials carry cultural memory and agency across scales—from the microscopic porosity of architectural textiles to the seasonal flow of air through wearable Korean heritage. Drawing from their collaborative »Stretching Materialities« exhibition, this presentation focuses on exhibition as science communication and reveals how non-Western cosmologies already recognize material agency, offering pathways toward relational material cultures that challenge passive-matter paradigms through embodied, collaborative knowledge production.
Yoonha Kim is an anthropologist with a background in design. Her doctoral research explored alternative worldings, addressing ecological sensibility and diversifying technological imagination through the wearing and making of Korean sartorial heritage. Her current project looks into Korean tidal flats as sites of transnational heritage. Her previous education in design and visual anthropology led her to deploy a range of multimodal forms of anthropology, from curatorial practices to filmmaking and sensorial workshops with emerging technologies. She is an associated member of Matters of Activity and concurrently works as a researcher and research coordinator at inherit. heritage in transformation, focusing on the theme decentring the human.
Natalija Miodragović
The Starting point for the interdisciplinary and experimental work of Natalija Miodragović M.A. (SCI-ARCH) are art and space as vehicles for social change. She works in cooperation with artists, scientists and in the field of academic research. The focus of the work is perception and understanding of space, lightweight, flexible, unfoldable and textile structures. Research: 2016-2018 Foldable, Insulating Textiles in Architecture Prof. Lueling. Teaching: since 2014 Institute for Architecture based Art TU Braunschweig, 2018 weißensee school of art and design berlin. Author with dreidreidrei Organ for Zionskirche Berlin, Serbian Pavilion EXPO 2010 and since 2002–2015 with artist Tomas Saraceno, architect and co-author of a series of projects and exhibitions like Geodesic Solar Ballloon, Biospheres etc.
Lecture Hall 3075
Humboldt-Universität zu Berlin
Unter den Linden 6
10117 Berlin